Olen ollut aina nk. kiltti tyttö. Minut on kasvatettu kiltiksi ja olen kai perusluonteeltanikin kiltti. Vanhempani olivat aika ankaria sen suhteen, miten tytön pitää käyttäytyä ja varsinkin mitä tytöt EIVÄT saa tehdä. Missään tapauksessa. Voisi sanoa, että olin oikea unelmatytär - tiettyyn ikään saakka. Tulihan se kapinavaihekin, mutta kapinointinikin oli varsin kilttiä. Ja salattua. Mähän olin ihan lälly teini!

Vai olinko tyhmä? Nyt kun olen potenut flunssaa, on ollut aikaa mietiskellä tätä kilteys-asiaakin. Olen tullut sen verran naiselliseen ikään, että minusta on ihan kohtuullista, että kiltteyttäni ei saa käyttää ihan noin vaan hyväksi. Enää. Mietin, onko kiltteys myös tyhmyyttä? Olen ruvennut näkemään itseni enemmänkin tyhmänä kuin kilttinä jos suostun kiltteyttäni auttamaan ja huomaankin, että kamoon, tyyppi ajattelee vain omaa etuaan. Perusluonteeni on kuitenkin sitä vastaan, että haluaisin loukata ketään. Mieluummin teen kun alan riidellä. Mutta mutta. Mutta.

Naisellistuessani, minussa on tapahtunut hienoinen muutos:

Ennen: Autoin mielelläni ja nöyrästi.

Nykyään: Autan mielelläni, tiettyyn rajaan asti. Jos näen häikäilemättömyyttä, alkaa hälytyskellot soida ja muutun vähemmän kiltiksi. Eilen jouduin sellaiseen tilanteeseen.

Olin tilanteessa, jossa lupauduin auttamaan jos on tarvetta. No kävi selväksi, että tarvetta oli, mutta eräs toinen henkilö voisi ihan yhtä hyvin tehdä tuon työn ja vielä paljon helpomminkin. Tulistuin. Pistin (lempeästi) luun kurkkuun noille kahdelle rouvalle ja tein selväksi että asia pitää käsitellä uudelleen. Nyt sain vastauksia ja asia hoituukin vallan hyvin ilman minua. Nuo kaksi rouvaa ovat aika kovia ja tiukkoja, mutta niin olen minäkin tarpeen tullen. Minä olen edelleen kiltti, mutta rajansa kaikella.

Nyt olen todella tyytyväinen itseeni, että tekisi mieli ottaa lasillinen vaikka punaviiniä. Tai viskiä. Mutta ensin menen kulmakauppaan siistimään kulmakarvani. nih

Ps. sen verran on vielä petraamista tässä kiltteysasiassa, että ehkä sitten joskus mummo-iässä osaan jo hoitaa tällaiset asiat menettämättä yöuniani. Hitto kun väsyttää.