Jos olisin taikauskoinen, olisi minulle luvassa tänään oikea onnenpäivä…jos siis ennusmerkkeihin on uskominen.

 

Olen tänään taikauskoinen. Varmuuden vuoksi.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Nimittäin. Heti aamulla kun ajoin juna-asemalle, ohitin nokikolarin eli nuohoojan. Nokikolarihan tietää hyvää, näin olen kuullut. No sitten kun olin kävelemässä työpaikalleni, huomasin jotain kiiltävää lumen alla. Utelias kun ole, katsoin tarkemmin. No siinähän oli kolikko – 10 senttinen. Sekin tietää hyvää kun löytää kolikon!

 

Nyt vain odottelen tässä ihan rauhassa mitä hyvää tämä päivä tuo tullessaan. Ainakin se tuo Tinushkan. Tina tulee tänään kotiin. Se on ainakin iloinen asia. On ollut ihan kauhea ikävä sitä pikisilmää. On ihana nähdä Tina ja sen pennut, jotka ovat nyt suloisimmillaan.

 

Mutta katsotaan mitä MUUTA jännää tämä päivä tuo siis tullessaan. Tuskin maltan odottaa mitä ihanaa onnettaret ovat suunnitelleet!

 

Mitään erikoisen ihanaa ei ole ainakaan vielä tapahtunut. Ihan normipäivä....vielä!

 

 

O N N E N P Ä I V Ä
Kauko Röyhkä
 
Lelukaupan ikkunassa näin kerran pienoisrautatien,
keskellä keltainen kirkko ja pikku taloja.
Tunsinko pistoksen sielussa jonka luulin kadonneen?
Muistin sen kaukaisen kaupungin meren takana...

... on sunnuntai,
vähän ukkosta, pilvet riippuu.
On sunnuntai,
sade kastelee peltikatot.

Silta on sielläkin, kiskoilla lättähattu kalkattaa.
Kirkosta kuuluu jo kuoro. Tulee ikävä.
Rannalla kuljen, mä en tiedä, ehkä jotain odotan.
Vierähtää tunti, ja toinenkin. Alan väsyä.

Nyt saapuu hän,
joku ihana raikas tyttö.
Nyt saapuu hän,
näen keltaisen sadetakin.

Kuljen sen jäljessä niille. Se tyttö mulle hymyilee.
Suutelen suuta, ja poskilta vesipisarat.
Niillä sen äiti on laittanut varta vasten leivokset,
kun tyttö tuo ensikäynnille poikakaverin.

Teepöydässä isä kyselee keskiarvoo.
Teepöydässä minä olen niin onnellinen.

...

Lelukaupan ikkunassa näin kerran pienoisrautatien,
keskellä keltainen kirkko ja pikku taloja.
Potkaisin rikki sen ikkunan, särjin kaikki esineet.
Juoksin, ja itkin jo menneitä onnenpäiviä.

Albumilta Onnepäivä (1983)