Onpa jännää. Olen jo pitkään karttanut mahdollisuuksieni mukaan isoja kauppakeskuksia ja suurmarketteja. En voi sietää niitä. Tulen jo etukäteen vihaiseksi jos on pakko mennä ruokaostoksille kauppajätteihin. Niissähän pitää ensinnäkin kävellä kilometritolkulla löytääkseen maitotiskin tai etsiä läkähdyksiin saakka lukemattomien hyllystöjen seasta esim. riisit tai ryynit puhumattakaan jostain erikoistuotteesta, jonka löytäminen on jo miltei lottovoitto. Pelkästään karkkitarjonta on niin laaja, että mulla menee tunti ennen kuin tiedän mitä haluan. Eijejei. Ei ole mun juttu. Olenko mä jotenkin outo tai jopa luuseri, kun käyn mieluummin "rupisessa" Alepassa tai "kälysessä" Siwassa? Nämä kaupat eivät ole viimosen päälle hienoja tai valikoimiltaan hääppöisiä MUTTA; ostan tarvitsemani tuotteet nopeasti ja kätevästi ilman ahdistusta. Ja vaikka aina ei löydykään lempimerkkiä ei se mun päivää pilaa.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Eilen olin eräällä luennolla, jossa eräs prohvessoori kertoi mm. onnellisuudesta. Hän mainitsi, että tutkimusten mukaan ihminen saattaa ahdistua ja jopa jättää ostamatta, jos vaihtoehtoja tai valinnanvaraa on liikaa. Keskimäärin kuudesta asiasta/tuotteesta on ihmisen suht koht helppo tehdä valinta, mutta mitä enemmän löytyy valinnanvaraa, sitä tuskaisemmaksi valinta muuttuu. No siinähän se vastaus tuli minunkin ostokäyttäytymiseeni. En olekaan mikään onneton Alepa-fani tai nyyhky Siwa-friikki vaan ne ovat just sopivan kokoisia mun pääkopalle. Mun pääni tarvitsee pienet ja selkeät kauppaympyrät. Silloin tällöin on sitten kiva lähteä seikkailemaan vaikka Super-Prisman loputtomille käytäville ja leikkiä olevansa labyrintissa...niin kuin siinä eräässä Ahmed Ahneessa, jossa Ahmed Ahne joutui itse sinne loputtomaan labyrinttiinsa vaeltamaan ikuisiksi ajoiksi…!

 

Ja sitten kun haluan jotain spesiaalia, menen kauppahalliin tai Stokkan herkkuun. Oikeastaan olisin onnellisimmillani entisajan pikkuputiikissa, jossa kauppias palvelee asiakastaan henkilökohtaisesti yksitellen jutustellen samalla mukavia.

 

Smooth. That's how we do it.
-Ricardo Tubbs, Miami Vice

 

514616.jpg